VEREJNÉ RAMPY PRE LODE podpora cestovného ruchu na Zemplíne
- Radovan Geci

- 6 days ago
- 2 min read
Updated: 5 days ago
18.10.2025 sa na pôde Košického samosprávneho kraja konala komisia cestovného ruchu a cezhraničnej spolupráce, kde som predstavil ďalšiu moju víziu pre podporu cestovného ruchu na Zemplínskej šírave a rieke Bodrog.

Zemplínsku šíravu považujem za továreň na turizmus. Dokonca aj jej samotné umiestnenie je výhodou blízkosti hraníc do 100km od Poľska, Maďarska, Ukrajiny pre rozvoj zahraničnej turistiky. Šírava vyniká svojou veľkosťou vodnej plochy a jednoduchou vodnou cestou, otvorenú pre všetky druhy vodných športov. Kajakári, rybári, vodné motorové športy, plachtári, jachtári, jachtárske školy, ideálny priestor pre všetkých. Spolu 33km2 plochy.
Bohužiaľ od roku 1966 od jej vzniku sa na Šírave nevybudovala jediná verejná rampa pre spúšťanie lodí. Napríklad na stredisku Lúč sú dodnes panely z roku 1966 ktoré nielenže doslúžili, ale predstavujú reálne nebezpečenstvo s ohrozením života. Namiesto jej rozvoja a obrovských štátnych investícií predstavuje naše Slovenské more symbol úpadku turizmu a záujmu turistov o našu krajinu. Šírava prestavuje už v stovkách miliónov investičný dlh.
Taktiež rieka Bodrog predstavuje v Maďarsku neskutočné možnosti turizmu, desiatky stovky pridružených turistických atrakcií. No na Slovenskej časti rieky je okrem jednej vyhliadkovej plavby prakticky nulová činnosť a nulová podpora športu. Opäť obrovský úpadok a investičný dlh.
V zahraničí majú jasno, Balatón v Maďarsku, Neziderské jazero v Rakúsku, ich majú desiatky ak nie stovky. Chorvátske more tisíce. Kvalitné rampy pre spúšťanie lodí sú neoddeliteľnou súčasťou všetkých turistických miest v blízkosti vodnej plochy, alebo riek, len na Slovensku je to inak.

Okolo rámp sa združujú turisti a hromadia ďalšie pridružené služby, súvisiace s kotvením, ubytovaním, stravovaním, parkovaním.

Realita Šíravy je bohužiaľ krutá. Štát do turizmu na vodnej ploche investuje prakticky nulové položky. Téme sa nevenuje žiadne ministerstvo, ani vyšší územný celok.
Stredisko Prímestská oblasť, Biela Hora (dezolátny neudržiavaný stav, polstoročie nulové investície)

Na stredisku Biela hora je pustatina, ktorá nemá v krajine obdoby, je symbolom úpadku turizmu na Slovensku.
Preto som predstavil víziu, kde by iniciatívu po vzore zahraničia prevzal štát a cez externé zdroje hľadal možnosti financovania výstavby, či opravy všetkých rám v každom stredisku. Účastníkmi komisie boli aj zástupcovia SVP, ktorí predbežne prisľúbili pozitívnu spoluprácu pri rozvoji takýchto projektov.
Projektovanie a výstavba verejných rám by mohlo naštartovať komplexné úpravy brehov, výstavbu spevnených plôch, projektovania a plánovania zonácie jednotlivých častí Šíravy, ich určenia k druhu využívania, ako aj regulácie pobrežia. A to najdôležitejšie, stanovenie "gazdu Šíravy", ktorý k dnešnému dňu neexistuje.
Komisia prejavila záujem o danú víziu a verím, že v najbližších mesiacoch budeme hľadať možnosti, ako začať odbornú diskusiu pre priblíženie vízie k reálnemu zhotoveniu.
Projekt k nahliadnutiu:



