SPÁJAME SA PRE DIAĽNICU NA UKRAJINU

Updated: Dec 20, 2020

Prvé plány na diaľnicu skrz celé Československo poznáme z roku 1938, prešlo 82 rokov a Zemplín je dodnes odrezaný od diaľničnej siete. Vystriedali sa desiatok vlád a za ten čas nedošlo ani len k vypracovaniu výkresovej dokumentácie. Doslova stojíme na mŕtvom bode.

Politici v Bratislave pozerajú na diaľnicu z Košíc(Bidoviec) na hranicu ako na nákladovú stratovú položku, ktorá sa ich netýka, veď povedzme si koľkokrát len ten Bratislavčan po diaľnici medzi Michalovcami a Sobrancami pôjde. A presne takto sa na vyriešenie tejto investície aj prizerajú.


Preto je nevyhnutné aby sme sa my východniari spojili a vytvorili reálnu iniciatívu na výstavbu diaľnice z Ukrajiny do Košíc.

Občianske združenie NOVÉ MICHALOVCE, ktorého som členom sa aktívne zapojilo do tejto iniciatívy. Štvrtok na pôde KSK za účasti župana p. Trnku a zástupcom ministerstva MIRRI p. Antalom, zástupcami IT Valley a OZ Diaľnica na Zemplín, sme rokovali o možnostiach ako výstavbu naštartovať a čo sú priority na rozbehnutie celého procesu ako našliapnuť do pedálov.


Podľa môjho názoru si musíme uvedomiť základné veci, ktoré je potrebné politikom v hlavnom meste ustavične pripomínať. Diaľnica z Košíc na hranicu nesmie byť chápaná ako nákladová stratová položka, ktorá len zaťaží štátny rozpočet a práve pre tento jediný argument sa odkladá do neznáma.


Diaľnica cez Zemplín je investícia, ktorá sa veľmi efektívne vráti. Prinesie tisíce pracovných miesť, priláka investorov, prepojí 40km vzdialené letisko, pripojí Užhorod a Mukačevo k Európe. A to najhlavnejšie, vytvorí koridor pre medzinárodnú dopravu, práve cez Slovensko. Tak ako Chorváti pripojili svoje pobrežie mora k Európe, táto investícia sa im už niekoľkonásobne vrátila.


Hranica s Ukrajinou je čiara, kde končí Schengenský priestor a práve ten potrebujeme prepojiť s Ukrajinou na našu diaľničnú sieť. Prepojiť našu krajinu s nevyčerpateľnými trhmi akým sú Čína, Rusko ale aj Ukrajina. Na východnej hranici by mohol taktiež vyrásť najmodernejší prechod pre vybavovanie tranzitnej aj cieľovej dopravy do Schengenského priestoru. Hraničný vysokokapacitný terminál vybavený smart technológiami, digitalizáciou akýchkoľvek procesov pre vstup, by napomohol celej euro-ázijskej doprave si vyberať práve slovenský prechod pre kamiónovú ale aj osobnú dopravu. V tesnej oblasti je reálny priestor aj na vytvorenie logistického priemyselného parku, pre obsluhu logistík, špedícii, služieb, ktoré súvisia s veľkým terminálom a presmerovaním dopravy.


Pre nekvalitné procesy a technológie nám unikajú milióny na spotrebných daniach, clách a pašovaných tovaroch. Pašeráci pochopili možnosti zárobku na hranici. Je čas aby na hranici začalo zarábať Slovensko, tak ako okolité štáty v Európe na konci Schengenu.

Takýto komplexný projekt s diaľnicou prinesie zisky stoviek miliónov eur do štátneho rozpočtu.


48 views0 comments

Recent Posts

See All